Boek Dijk, Werk & Dam

Dijkverbetering Merwededijk Werkendam in beeld

Een initiatief van Uitgeverij Beeldkazerne in opdracht van het Waterschap Rivierenland

DIJK, WERK & DAM

De Cloppenwaard die buitendijks ligt, blijkt op een kaart ook een andere naam te hebben: De Kwelling. Iets verderop staat wat vermoeid over de Sasdijk heen gebogen café-restaurant De Vrouwenhemel. Je moet dus in Werkendam eerst langs De Kwelling om De Vrouwenhemel te bereiken. Alsof Dante ooit op de fiets over de dijk heeft gereden. Eigenlijk staan die twee namen symbool voor wat de bewoners tijdens het werk hadden meegemaakt. Na een geschiedenis van trillende muren en een modderstroom kwamen ze uiteindelijk in een wereld met meer ruimte en licht terecht.

Vijfhonderd meter dijk

Het boek Dijk, Werk & Dam blikt terug op het project ‘Dijkverbetering Merwededijk Werkendam’, waarvan de uitvoering plaatsvond tussen 2013 en 2015. Een boeiende confrontatie tussen techniek en bewoners. Het biedt de lezer een foto-overzicht van gebeurtenissen en werkzaamheden die plaatsvonden  op een dijkvak van 500 meter. Dit ten behoeve van de veiligheidsnormen in het kader van het project voor Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP). Een herinnering aan een bijzondere en soms ook heftige periode.

Het boekproject is een initiatief van Uitgeverij Beeldkazerne in opdracht van het Waterschap Rivierenland. Fotograaf Marcel, tekstschrijvers Ton Peters, André Degen en ontwerper Stefan  zijn verantwoordelijk voor deze boeiende visuele en inhoudelijke vertaling. Het is een indringend verslag van een samenwerkingsproject, waarbij door alle tegenslagen en problemen heen, de menselijke maat voorop bleef staan.

De geschiedenis verankerd

“De film is klaar, de aftiteling ­kan beginnen. Verkeer rijdt over de nieuwe dijk en de oude is verlaagd tot een ventweg en net zo geplaveid als de Kruisstraat. Zo blijft het tracé van de oude dijk nog in beeld en is de geschiedenis verankerd.”

Oplage 150 stuks
Inhoud 106 pagina’s
Formaat 240 x 270 mm.
Afwerking genaaid gebonden met harde band.

Uitverkocht.

Een project van onze specialisten op het gebied van publicaties:

Als conceptontwikkelaar vertaalt Marcel Köppen uw wensen met vakmanschap en creativiteit in aansprekende en functionele beelden. Centraal in zijn werk staat de beeldtaal. Fotografie is niet het doel, maar het middel om een sfeer, statement, visie of boodschap te communiceren. Vanuit deze filosofie stelt Marcel zich al jaren ten dienste van de bedrijfsfotografie. Zijn wortels liggen in het vrije werk als documentaire fotograaf.

Monto Media geeft uw onderscheidend vermogen een eigen gezicht. Met creatieve concepten die uw merkwaarde ondersteunen en het rendement van uw marketing en communicatie verhogen. Onze concepten zorgen voor een sterker merk en een hogere omzet. Stefan Bergman is al meer dan 25 jaar werkzaam op het gebied van marketing en communicatietrajecten. Als ondernemer bekleedde hij directiefuncties bij verschillende bedrijven op het gebied van crossmedia en webapplicaties. Daarnaast heeft Stefan door zijn ervaring als consultant en projectmanager een grote hoeveelheid kennis opgebouwd op het gebied van conceptontwikkeling, e-commerce, ERP systemen en marketingautomatisering.

In opdracht van:

Hoe kunnen wij helpen?

  • Ik geef toestemming aan Beeldkazerne om mijn gegevens te verwerken, op de manier zoals omschreven in de privacy verklaring.