Promofilm Who is She?

Voor en door de nieuwste speelfilm camera

Op eigen initiatief produceerde Rick in samenwerking met een groot aantal partners een korte promotiefilm voor de nieuwste Aaton filmcamera.

Aaton Penelope

Precies op het moment dat de gehele filmwereld overstag ging van het traditionele 35mm celluloid film naar digitale camera’s kwam cameraproducent Aaton met een geheel nieuw model: de Penelope. Het idee was om een camera te ontwikkelen die de specifieke kwaliteiten van celluloid film combineert met het gemak van digitaal. Door zuinig met filmmateriaal om te gaan kan er (budget-technisch gezien) toch op film geschoten worden, waarna alle beelden later digitaal worden gescand. Daarnaast maakten ze de camera met de nieuwste inzichten zo compact en gebruiksvriendelijk mogelijk.

De komst van de Aaton Penelope bracht Rick op het idee voor een nieuw en bijzonder filmproject. Hij werkte toen nog bij cameraverhuurder Holland Equipment, een van de eerste bedrijven ter wereld om de camera te ontvangen. Om de camera te testen ontstond het plan om een filmpromo te maken, voor én door de nieuwe camera.

11 shots, locaties in Nederland, Duitsland en België

Voor de verdere productie werkte Rick samen met Ruben Pest (regie) en Onno Blase (productie). Verschillende individuen en bedrijven verleenden medewerking en sponsoring om de film mogelijk te maken. Zo sponsorde Kodak al het filmmateriaal en werd de film in 4K (dat is 4x de resolutie van HD!) digitaal nabewerkt.

De film is voornamelijk gericht op de filmindustrie, en laat de verschillende aspecten zien die de camera bijzonder maken. Zo ligt de camera stabiel op de schouder (naar Aaton’s bekende ‘cat-on-the-shoulder’ regel), filmt in 2-perf (de helft van een gewoon 4-perf beeld), en maakt door zijn gebruiksvriendelijke ontwerp het mogelijk om overal gemakkelijk te kunnen filmen zonder de hulp van vele assistenten (de meeste 35mm camera’s zijn erg log en groot).

Ondanks dat de film maar uit 11 shots bestaat werd er veel aandacht besteed aan details. Zo werden locaties gescout door de gehele Benelux, onderzoek gedaan naar verschillende uilensoorten en hun culturele achtergronden en een complete werkkamer-set opgebouwd. Uiteindelijk werd 6 dagen gefilmd met een kleine crew, waarbij meer dan 2000 kilometer werd gereden tussen de locaties.

Op dvd en bioscoop

De film ging in 2009 in premiere op het Nederlands Film Festival (NFF). Als een van de eerste producties gefilmd met deze camera werden we genoemd in FDtimes magazine en in Aaton’s Penelope verkoopbrochure. Tenslotte werden er 500 dvd’s verspreid met de film en enkele extra’s.

Meer weten over onze specialisatie:

Geproduceerd door:

Gespecialiseerd als cameraman werkte Rick Roos mee aan verschillende speelfilms, documentaires, commercials en videoclips. Tegenwoordig produceert en regisseert hij echter volledig zijn eigen filmproducties, waarbij hij ook nog steeds de camera graag ter hand neemt. Als visueel verteller vertaalt hij uw idee, boodschap of merkwaarde in een overtuigend en helder beeldconcept. Een scherpe analytische blik, visueel denken en gedreven vakmanschap zijn hierbij zijn kwaliteiten.

Hoe kunnen wij helpen?

  • Ik geef toestemming aan Beeldkazerne om mijn gegevens te verwerken, op de manier zoals omschreven in de privacy verklaring.